Persbericht Limburgse Molendag 2016

Hier volgt het persbericht van de Limburgse Molendag 2016

Heeft u ook alweer de eerste herfstgeuren en –kleuren waargenomen? De Limburgse molenaars zijn er blij mee, want dat betekent dat er herfstwind in aantocht is om ‘hun’ molens volop te laten draaien. U kunt het met eigen ogen aanschouwen tijdens de Limburgse Molendag op zondag 2 oktober van 11.00 tot 16.00 uur. Die dag zijn maar liefst zestig molens door heel Limburg gratis te bezoeken. Trotse molenaars vertellen u graag alles over het bijzondere stukje Limburgs erfgoed dat zij in stand houden. Volg een rondleiding, ontdek hoe een molen van binnen werkt, bekijk hoe allerlei soorten graan worden gemalen, proef van diverse lekkernijen, bezoek een molenexpositie of geniet van muzikale klanken tijdens een van de molenconcerten. Er is in iedere regio en voor iedere leeftijd wat wils. Ook zijn er diverse speciale activiteiten in het kader van het Provinciaal Jaar van de Limburgse Molens. Op www.hklimburg.nl/limburgsemolendag en www.limburgsemolens.nl vindt u het uitgebreide programma en de deelnemende molens. De Molenstichting Limburg, het Gilde van Vrijwillige Molenaars afdeling Limburg en alle molenaars heten u van harte welkom!

Niet alleen windmolens, ook watermolens en de waterkrachtcentrale van Nederweert zijn tijdens de Limburgse Molendag opengesteld. Overal geven mulders en gidsen uitleg. Nieuw is de deelname van de eerste ‘moderne’ windmolen  aan de Limburgse Molendag: Coöperwiek op het Windmolenpark in Neer. Bezoekers krijgen hier tekst en uitleg over het opwekken van elektrische energie met behulp van windenergie en over de bouw van de windmolen door Coöperatie Zuidenwind.

Op diverse molens klinkt muziek tijdens de Limburgse Molendag. Zo kunt u op Molen Nooit Gedacht in Merselo genieten van de bijzondere akoestiek bij optredens van diverse ‘koren op de molen’. Op de Weerter Wilhelmus Hubertus Molen is een molenbeltconcert met Musikkapelle Geisenried en ook op de Leonardusmolen in Maasbracht en de Houthuizermolen in Lottum klinkt muziek. Ook op culinair gebied hoeft u niets tekort te komen tijdens de Limburgse Molendag. Zo is bij de Volmolen in Epen een biologische markt, bij de Torenmolen in Gronsveld worden vlaaien gebakken in de speciale takkenbossenoven en ook op diverse andere plekken wordt gemalen, gebakken en – als u wilt – geproefd.

Provinciaal Jaar van de Limburgse Molens

De Provincie Limburg heeft 2016 uitgeroepen tot Jaar van de Limburgse Molens om de bedreigingen, knelpunten en behoeften rondom de Limburgse molens te inventariseren. In dit kader vindt tijdens

de Limburgse Molendag ook de feestelijke ondertekening van de beheerovereenkomst tussen de gemeente Leudal en de Molenstichting Leudal over de vijf gemeentelijke windmolens (Auroramolen in Baexem, Petrusmolen in Roggel, Antoniusmolen in Heythuysen, Molen De Hoop en Molen De Welvaart (beiden in Horn) plaats. Dit gebeurt om 10.30 uur in het molenhuisje bij de Auroramolen in Baexem. ’s Middags komen op de Frankenhofmolen van het Limburgs Landschap afgevaardigden van het  Waterschap, Molenstichting Limburg, IKL en de Provincie Limburg bij elkaar om het molenconvenant te tekenen over het Limburgs molenbiotoopbeheer. Hierbij worden de gronden van de grote Weijer van de Frankenhofmolen door het Waterschap overgedragen aan Het Limburgs Landschap zodat monumenten en bijbehorend landschap herenigd worden. Een goede basis voor landschapsrestauratie. Ook Stichting Robur Bedrijven voor Het Limburgs Landschap draagt haar eigendommen over aan Het Limburgs Landschap. Het Limburgs Landschap kan hierdoor de komende tijd aan historisch landschapsherstel beginnen van de totale Molenbiotoop.

Organisatie

De Limburgse Molendag is een initiatief van de Molenstichting Limburg en het Gilde van Vrijwillige Molenaars afdeling Limburg en wordt mede mogelijk gemaakt door het Huis voor de Kunsten Limburg en de Provincie Limburg.