Persbericht Limburgse Koordagen

Een persbericht over de Limburgse Koordagen.

De Limburgse Koordagen 2016

Groots en uniek meerdaags festival voor koren, dirigenten en zangliefhebbers Koren, zangers, dirigenten en zangliefhebbers kunnen van 7 t/m 9 oktober a.s. hun hart ophalen tijdens de derde editie van de Limburgse Koordagen, hét Limburgse koorfestival met diverse concerten voor jong en oud, muzikale educatie voor zangers en dirigenten.
Dit jaar staan de Koordagen in het teken
van kinder- en jeugdzang.
Zangers en koren kunnen
tijdens het evenement deelnemen aan de vele activiteiten die voor hun georganiseerd worden en bezoekers kunnen genieten van een grote variëteit aan koorzang.
Alle activiteiten die in het kader van de
Limburgse Koordagen worden georganiseerd, vinden plaats in TheaterHotel De Oranjerie (Kloosterwandplein 12-16) in Roermond. Het evenement, dat uniek is in haar opzet, wordt georganiseerd door de Verenigde Nederlandse Korenorganisatie (VNK) – Limburg i.s.m. het Huis voor de Kunsten Limburg.
De verschillende
programmaonderdelen van de Limburgse Koordagen zijn voor iedereen gratis toegankelijk.
De Limburgse Koordagen gaan op vrijdag 7 oktober van start met een feestelijk gala-avond. Tijdens de gala-avond wordt de Koor CD-award uitgereikt voor de beste Koor -CD van de door de VNK Limburg meest recent opgenomen koren. Maar liefst 50 koren zijn in de race voor diverse prijzen en de award.
Het succesvolle jongerenkoor Equal Voices uit Weert (met maar liefst 60 jongeren) o.l.v.
Rita Scheffers omlijst deze avond. De gala-avond is voor iedereen vrij toegankelijk. Het publiek mag zelfs een stem uitbrengen voor de uitreiking van de fan-prijs.
Op zaterdag 8 en zondag 9 oktober vindt het Open Limburgs Korenfestival plaats. Diverse koren krijgen tijdens het festival een half uur of ‘fame’.
Zij mogen dan hun zangkunsten presenteren aan
het publiek. Koren kunnen tijdens het festival ook beoordeeld worden of advies inwinnen bij een professionele jury.
In afwachting van de prijsuitreiking van de competitie van het OLKF vult het
avondprogramma zich met 3 gastoptredens van koren die iets bijzonders te bieden hebben, waaronder een optreden van Vocaal Ensemble Quint (NKF Koor van het Jaar 2016).
Op zondag vindt ook het Kinderkoorfestival plaats waarbij een keur van de Limburgse kinderkoren ‘acte de présence’ geeft. Naast de concerten bieden de Limburgse Koordagen ook verdieping. Korenkunnen deelnemen aan diverse workshops en een ‘Koor Make Over’ waarbij gewerkt wordt aan de podiumpresentatie van de koren. De workshops zijn gratis toegankelijk.